دیتاکار

ترویج تصمیم‌گیری دیتامحور

نقش دیتا در تصمیم‌گیری: چگونه کاروبارهای کوچک می‌تواند بهره ببرد؟

در دنیایی برق‌آسای امروز، راه‌اندازی یک کاروبار موفق به چیزی بیشتر از داشتنِ «شم کاروبار» و «سخت‌کوشی» ضرورت دارد. درحالی‌که، تجربیات مشتری و روابط با مشتریان از اهیمت ویژه‌ی برخوردارند، برای انواع کاروبارها، در هر مقیاس و اندازه، به شمول کاروبارهای کوچک دیتا به یک ابزار قدرتمند تبدیل شده است. اما سوال اینجاست: دیتا دقیقاً چگونه به کاروبارها کمک می‌کند؟ صاحبان کاروبارها بهتر است به کدام نوع دیتا بیشتر توجه کنند؟

در این نوشته بلاگ به نقش دیتا در تصمیم‌گیری خواهیم پرداخت و اینکه چگونه کاروبارهای کوچک در افغانستان می‌تواند از این ابزار قدرتمند در جهت منافع‌شان استفاده کنند. این موضوع را با مثال‌های واقعی بیشتر بسط خواهیم داد. [دیتا چیست؟]

دیتا در کاروبار به چی معنا؟

دیتا، در حوزه کاروبار، به معلومات جمع‌آوری شده از منابع مختلف اشاره دارد.

این معلومات می‌تواند شامل سیاهه فروش، بازخورد مشتری، وضعیت گدام و انبار، ترافیک وبسایت (چیزی که در افغانستان چندان معمول نیست) و عکس‌العمل‌های مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی.

هریکی از این دیتا پوینت‌ها می‌تواند بینش‌های (Insights) ارزشمند را برای شما ارائه کند؛ اگر به شکل درست جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل شود.

تصور کنید صاحب یک سبزی‌فروشی در کابل هستید. فروش روزانه را رصد و پیگیری می‌کنید، توجه می‌کنید که کدام محصول بیشترین فروش را دارد و چی وقتی از روز بیروبارترین و شلوغ‌ترین وقت است.

می‌توانید از این دیتای ساده در جهت خرید و ذخیره محصولات مناسب استفاده کنید، فروش خود را افزایش دهید و برنامه روزانه خود را قسمی تنظیم کنید که بیتشرین بهره‌وری را داشته باشید.

تصمیم‌گیری هوشمندانه‌تر

۱. درک ترجیحات و علاقمندی‌های مشتری

دیتا می‌تواند به شما کمک کند تا درک کنید که مشتری‌هایتان کدام محصولات را دوست دارند و کدام محصولات نه.

با رصد و پیگیری الگوهای فروش و بازخورد وفیدبک مشتری، می‌توانید محصولات و خدمات خود را طوری تغییر دهید تا با ضرویات، خواسته‌ها و علاقمندی‌های مشتری سازگار شود.

برای مثال، یک شیرینی‌پزی در هرات متوجه می‌شود که نوع خاصی از شیرینی به سرعت فروش می‌رود، در حالیکه، انواع دیگر نه.

با تجزیه‌وتحلیل این دیتا، صاحب شیرینی‌پزی می‌تواند تمرکز خود را بر تولید بیشتر محصول پُرفروش قرار دهد که در نتیجه باعث کاهش ضایعات و افزایش سود می‌شود.

۲. بهبود مدیریت گدام


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *